Natalie Lorenz,
www.natalielorenz.nl John ter Horst, www.johnterhorst.nl Het tuinproject is ontstaan uit het idee van John ter Horst voor het creëren van een biologische waterzuivering waarin een nieuwe biotoop onstaat (moerasvegetatie, vissen, schildpadden, kikkers, kreeften, mosselen). Vervolgens is deze plaats verder uitgebouwd op basis van en tuinontwerp door Natalie Lorenz voor een nieuwe meditatieve rust- en inspiratieplek voor de kunstenaars van het kunstenaarsinitiatief Onderstroom. Ook is het bedoeld als rustplaats voor bezoekers. Kinderen kunnen leren van de natuur door via glazen kijkers onder water naar de vissen en hun broedgedrag te kijken. |
José
den Hartog, zie www.haagsekunstenaars.nl José den Hartog: "Mijn werk bestaat uit tekeningen op tegels (borden) die samengevoegd worden tot een groter geheel (twee- of driedimensionaal beeld of installatie) grafisch figuratieve tekeningen naar aanleiding van middeleeuwse prenten, actuele foto's, reclamemateriaal. Afgestudeerd in 1990. Lid van kunstenaarsinitiatief Quartair. |
Jolanda Jansen,
l'EAU en Marlijn Helder, l'EAU- deze performance is een samenwerking met componist/muzikant Marlijn Helder. |
Willem
Marijs, zie www.haagsekunstenaars.nl
Licht en geluid installaties. Computer gestuurd of handmatig, elektronisch en of elektromechanisch groot formaat metalen konstrukties. Willem Marijs was een leerling van Livinus en maakt monumentale, soms meters lange kinetische objecten. Halverwege de jaren 60 heeft Livinus er voor gezorgd dat dit soort werk vorm kreeg. In 2008 werkt Marijs samen met Mike Rijnierse aan 'Lumokinese', deze installatie is beloond met de BNG WORKSPACE PROJECTPRIJS 2008. Filmhuis Den Haag, Melkweg Amsterdam. Mede-initiatiefnemer van 'SuperB' filmprogramma bij St. Ruimtevaart en lid van DCR. |
Pietertje van Splunter,
zie www.haagsekunstenaars.nl,
www.brooswerk.net
Zeger Reijers, zie www.haagsekunstenaars.nl, www.brooswerk.net Zij werken samen onder de naam BROOS. Voor het festival maakten zij 'Ygdrasill'; dit is de oerboom uit de Noordse mythologie, deze heilige es reikt van de onderwereld dwars door tot de mensenwereld naar de godenwereld. De Ygdrasill is het symbool van de eindeloze vertakte vorm van wat is. De haas symboliseerd het ontstaan van het leven, zoals ook de paashaas de lente aankondigt. Daarnaast werd in de middeleeuwen de haas ook gezien als symbool voor de alchemie, de mystieke vorm van de scheikunde en de farmacie. Darwin's theorie over het onstaan van de soorten was een breuk met de magische/religieuze wereldvisie) |
Lisa van Bommel, www.lisavanbommel.nl Philip Peters: "Het werk van Lisa van Bommel speelt zich af rondom de vervreemde relatie van de moderne mens tot de natuur. Aan de ene kant tonen verschillende werken allerlei manieren waarop we een laatste reminiscentie aan natuur aan ons proberen te binden, maar een draagbare tuin in een plastic tasje of zelfs planten in een interieur zijn toch vooral min of meer pathetische getuigen van het verloren contact. Aan de andere kant wordt de manier waarop (restanten van) de natuur op industriële wijze efficiënt tot product worden verwerkt tegelijkertijd tot een reflectie op het vernietigen van de vrije natuur in het belang van consumptiegoederen en een metafoor voor menselijke omgang en onmacht. In die zin is dit werk een soort parabel, een allegorie van het menselijk tekort in vaak hallucinerend fraaie of onschuld suggererende beelden. De verpakking ziet er goed, maar van binnen is alles aan het gisten en rotten." Geboren in Duitsland 1978, Afgestudeerd 2005, www.lisavanbommel.nl |
Jos van den
Heuvel, www.josvandenheuvel.com "Onder invloed van indrukken uit de dagelijkse omgeving laat ik mij inspireren door landschappen gevormd door bodem, water en lucht, met de daarin aanwezige planten, dieren en mensen. In dit figuratief geschilderde landschap ontstaan uit verf opgebouwde objecten die verwant zijn aan een abstract expressionistische stijl van schilderen. Deze nemen de vorm aan van onbestemde bouwwerken, decors en assemblages die als een soort driedimensionale kunstwerken in het landschap staan. Eerder gebruikte ik daarvoor op getallenreeksen gebaseerde vorm en kleur-combinaties in een geometrische rangschikking, welke in recentere schilderijen meestal niet meer te zien zijn..." Afgestudeerd in 1992. Lid van de kunstenaarsvereniging de Haagse Kunstkring. |
Simsa Cho, http://simsacho.com |
Iede Reckman, www.iedereckman.com |
Robbin Heyker,
zie www.haagsekunstenaars.nl In mijn schilderijen refereer ik aan modelwerelden. Mijn onderwerpen zijn representaties van de werkelijkheid, het zijn subjecten die zich voordoen als. Het zijn vermommingen , zoals bijv. opgezette dieren, speelgoed en maquettes. Door ze te schilderen ontstaan representaties van representaties. Het artificiële karakter van mijn onderwerp probeer ik te benadrukken, door me te concentreren op de huid, de buitenkant. Ik wil laten zien dat het om materiele constructies gaat, documentaties van het schilderproces zelf. Ik vermom het papier of canvas met olieverf of letterlijk met schmink. Ik wil de drager maskeren als beeld. |
Marcel Kaars,
www.emkaproductions.nl Vermes (de rest) zijn de ongecategoriseerden. Levensvormen waarvan geen stambomen bekend zijn. Er is niks bekend, waar ze van afgeleid zijn, of waar het naartoe evolueert. In eerste instantie opgeschreven en gepubliceerd door Linneus en later goeddeels overgenomen door Darwin. Marcel Kaars is actief in het bedenken en bouwen van indrukwekkend ruimtelijke installaties gebaseerd op reverse engineering, machine kunst, recycling en 3D graphics, waarbij hij opzettelijk low-tech maar betaalbaar high-tech combineert vanuit een DIY filosofie. (Do-It-Yourself) |
Pierre Sondeijker,
www.sondeijker.nl In de bosjes (miranda ik en ilse), is een werk gebaseerd op polynesische twijgen (land)kaarten, een sociogram, self for filling fantasies het verschil in ontwikkeling van een grid geest, een groei geest en het innerlijke beest (dat buiten wil spelen!). |
Vittorio Roerade,
www.vittorioroerade.com |
Femmy Otten, www.femmyotten.nl |
Ingrid Rollema, www.ingridrollema.nl |
Geeske Harting, zie
www.haagsekunstenaars.nl |
Wolfgang
Wohlfahrt, www.LANA-ART.it The Flowers of the Day sind großflächige Sprüh-Malereien, welche die Techniken der Aborigines Kunst in Australien reflektieren. Funde von Samen und Pflanzenteilen aus allen Kontinenten, die über verschiedene Transformationen zu neuen Sujets geronnen sind, wurden Ausgangsmaterialien der Wandarbeit. So macht die Natur auf dem Weg zur Kunst verschieden Stadien der Reflexion durch und neues Leben entsteht durch Reduktionen und Verluste. Wolfgang Wohlfahrt, 2009 Woont en werkt in Lana, Italië |
Mariska T.
Streefland, www.streefland.eu .."Die spanning tussen beeld en feitelijkheid, tussen esthetiek en realiteit vormt een terugkerend thema in het werk van Streefland. In de installatie How to eat violence liggen op een tafel 9 prachtige rode krabben naast een stalen hamer en enkele vervaarlijk ogende tangen. Het is de bedoeling dat de toeschouwers met dat gereedschap de krabben te lijf gaan, de poten kraken en het vlees oppeuzelen; van de schoonheid en de lichamelijke integriteit van de krabben blijft niet veel over terwijl de toeschouwers door aan te schuiven deelnemer zijn geworden." uit: Het Ondergewone - publicatie: STROOM Den Haag - tekst: Veronica Hekking. Curator, conceptmaker voor ondermeer Keller, FAS3 en Theater Stella Den Haag. |
Mike Rijnierse,
www.mikerijnierse.nl |
Jos de l'Orme, www.josdelorme.nl |
Birke Hesse, zie www.haagsekunstenaars.nl Disciplines: Beeldhouwer, Keramist, Tekenaar. Dingen doen zich voor als iets wat ze niet zijn of groeien tot een nieuw wezen aan elkaar. Gewerkt wordt, in uiteenlopende materialen, meestal objektgericht, waarbij de enkele werken requisieten van verschillende situaties/ installaties kunnen vormen. Gezocht wordt niet naar een vast omstreden absolute realiteit of bestanddelen van mathematisch perfect systeem. Wel stuit Hesse,s huiskamer vaak op nieuwe vragen en beeldgevende bijkomstigheden uit de bewoonde wereld. Afgestudeerd in 1995. Geboren in Duitsland, woonachtig in Den Haag. Lid van kunstenaarsvereniging de Kunstkring. |
Marlies Adriaanse,
home.home.kpn.nl/mjadriaanse "Met papier, bouw ik constructies en vervorm ze door in te deuken of stukken eruit te zagen. Zo onstaan nieuwe, soms, onverwachte vormen, met bijna organische elementen...... Er ontrolt zich in Quartair een organisme dat zich bevindt in het schemergebied tussen flora en fauna in, aangepast aan zijn habitat zoekt deze 'Papyrus Luminus' het licht." Lid kunstenaarsinitiatief Keller, freelance-docent VMBO-kunstproject 'Encounters' van het Gemeente museum, parttime docent beeldende vorming basisonderwijs. |
Jessy Rahman, zie
www.haagsekunstenaars.nl Jessy Rahman (1961) geboren in Suriname,voorzitter van het Ateliercomplex Stg. B141 (vanaf 1991), mede-oprichter van het kunstenaarsinitiatief Quartair (vanaf 1992), lid van het Koreaanse kunstenaarsinitiatief Nine Dragon Heads (vanaf 2004). |
Annechien Meier, www.annechienmeier.nl |
Tessa Bekker,
www.moved.nl Wat doe je als je wel de kunstenaarsziel hebt maar niet de drift? Mode, costuums, kunst uitingen, allerlei projecten, allerlei cursussen, ook t zweverige soort én Move - galerie, winkel, atelier. Toen ik nog dacht dat kunst onderdeel moest zijn van het leven en niet als abstractie op een muur, sokkel of dergelijke. Move werd een uiting op zich die een speciale plaats innam binnen de kunst en voor Den Haag. Moe geworden van het zelfstandig bestaan gaan werken in vaste dienst, couture. Inmiddels verpletterd door het werken zoek ik opnieuw naar wie die kunstenaar is... De natuur doet wel eens een experiment. Voor flora en fauna 5 vraagt het fluffig roze konijn zich af of deze mutatie de kansen vergroot. |
Christophe Doucet,
www.christophe-doucet.com |